Artista: McArthur Fellow Alfredo Jaar
(Santiago de Xile, 1956)
Emplaçament: C/ Salvador Allende
Any: 1999
Material: Ferro pintat
Mides: 12 peces de 150 x 70 x 70 cm
Descripció :
Aquesta obra està situada en l’espai d’una
plaça al costat d’una escola. Està formada
per 12 cavallets metàl·lics dobles de diversos
colors, a mena de pissarres, sobre els que es pot fixar un paper
per pintar o dibuixar. En un d’ells es pot llegir la frase
del polític xilè: LA REVOLUCIÓ NO IMPLICA
DESTRUIR, SINÓ CONSTRUIR, i en un altre la inscripció
commemorativa. La pintura emprada és especial per a que
es pugui pintar a sobre.
Anàlisi :
L’artista
va buscar elements propers als nens i les nenes, pissarres de
colors vius, amb la intenció de fer un homenatge en el
vint-i-cinquè aniversari de l’assassinat del president,
optimista i vitalista que mirés cap al futur (clarament
personificat en els nens i les nenes), i crear un espai que
mostrés la idea del món i la societat defensada
per aquest president.
Mentre els nens i les nenes juguen poden pintar i escriure en
les pissarres, d’aquesta manera l’obra està
integrada en la plaça i no és aliena als vianants
perquè reclama la seva intervenció directa. També
veiem la referència a Salvador Allende en els cavallets
que formen una A.
Biografia de l'artista :
Mc Arthur Fellow Alfredo Jaar (Santiago de Xile, 1956)
Estudià arquitectura i cinema a Santiago de Xile i des de 1982 viu i treballa a Nova
York. Començà la seva producció artística cap a finals dels 60, formant part de las
fileres de l’avantguarda xilena, associada en aquells moments a tendències neoconceptuals.
Ha rebut diverses beques com la de la Fundació del Pacífic (1982), la
Fundació Guggenheim (1985) i la Fundació Louis Comfort Tiffany (1987); i entre els
premis que ha rebut destaquen el primer Premi de Gravat a la II Biennal d’Art
Universitari de l’Institut Cultural de Las Condes (1981) i el Deutscher Akademischer
Austauschdienst de Berlín (1989).
Mc Arthur Fellow Alfredo Jaar fusiona l’estètica i l’ètica centrant el seu treball en les
injustícies d’arreu del món, l’explotació, la pobresa, els genocidis, les relacions entre els
països rics i els pobres, la immigració, la violència, el racisme i els refugiats. Utilitza
principalment la fotografia com registre i suport de la seva temàtica.
Les seves obres han estat exposades en diversos museus de tot el món, per exemple
al MOMA de Nova York, al Museu d’Art Contemporani de Chicago, al Museu d’Art
Modern d’Estocolm, … També ha participat en les biennals de Venècia, São Paulo,
Sidney, Istanbul, …