Patrimonio de Sant Boi de Llobregat
a
a
  Esculturas de Sant Boi
 
 
| Inicio | Esculturas de Sant Boi de Llobregat |
linea
Tio Vivo
Homenatge a Amical Mauthausen i altres camps de concentració nazi
Foto
  Fotografías :
Foto Foto Foto Foto
Foto Foto Foto Foto
Foto Foto  
Artista:
Relació de tots els artistes
Emplaçament: Plaça Mercè Rodoreda
Any: 2002
Material: Varis
Mides: Varies
Como Llegar Sant Boi Mapa de patrimonio arquitectonico de Sant Boi boton boton boton
Descripció :
  Aquest conjunt està format per 13 peces escultòriques. La majoria d’elles es reuneixen en la plataforma giratòria, la superfície de la qual té forma de con de baixa alçada. Trobem 11 petjades de diferents colors i algunes amb diverses dates o quantitats; un cercle dividit en dues parts cadascuna de les quals conté dos tipus de pedres, les de la part més àmplia són d’origen volcànic, la resta són grava neta; 24 plaques amb una sèrie de dibuixos gravats; un fragment de via del tren al costat del qual trobem una finestra de submarí amb un mapa del món; una titelles articulada i una cadira amb pedals. A la vora d’aquesta superfície trobem 8 símbols.
La resta d’intervencions les trobem al voltant de la plataforma; una petita superfície amb les lletres de MATHAUSEN retallades, sustentada per tres potes; una superfície vertical rectangular a mena de mirall; al fitó informatiu trobem un espiell rematat per un anella amb un gravat, amb un lent a mena de filtre de color vermell que permet la distorsió de la visió de l’obra escultòrica en el seu conjunt; un cub amb la data 1930 inscrita en quatre de les 5 cares, i en la cinquena unes mans de nens i una superfície metàl·lica i de vidre al nivell del terra amb una figura antropomòrfica.
Molt a prop trobem una placa commemorativa amb una cita de Neus Català i una dedicatòria als santboiants morts als camps de concentració Mathausen i Gusen, subcamp de l’anterior.
Anàlisi :
  Davant de diversos projectes presentats amb la intenció de fer un homenatge a l’associació Amical Mauthausen a Sant Boi, es va escollir per votació el proposat per l’Alejandro Raya Hinojosa., que pretén provocar una reflexió sobre la violència i el racisme prenent com a base el camp d’extermini Mauthausen, segons els propis artistes. En el conjunt hi ha una barreja de monument commemoratiu i joc lúdic, amb la intenció d’apropar-lo als infants que juguen al parc.
Els artistes que hi participaren, locals i del grup RASEN, van realitzar un treball d’investigació ja que parlaren amb persones de l’associació per conèixer més el tema, històries, sentiments, vivències, … També hi hagué un esforç per conjugar els diferents estils dels artistes per tal de fer una obra unitària.
Es buscà un títol irònic però amb un fort simbolisme; el gir del Tio Vivo simbolitza el pas del temps, l’espai físic on tot neix i es regenera però alhora amb una successió infernal. Totes les peces creen un univers insinuant amb la forma, el material i el color diverses sensacions i sentiments, innocència, perversió, fragilitat, tensió; sense oblidar que la memòria ens permet aprehendre, retenir o conservar el coneixement.
Particularment, aquesta obra és una menció als santboiants morts a Gusen, subcamp de Mauthausen, i a Mauthausen.
Biografia de l'artista :
   
Documents :
  Premsa 07 2002
Esboç de la peça “El rellotge”
Esboç de la peça “Reflexió”
a a
a
Artista: Alejandro Raya Hinojosa (Barcelona , 1968)
Material: Acer inoxidable
1 _ Plataforma giratoria
Girant en un eix passa el temps.
a
Artista: Font, PedroBarcelona, 1976)
Material: Ferro i esmalt
Mides: 27 x 10,5 x 0,2 cm cada petjada
2 _ La senda de la humanitat
L’empremta d’un malson no és menys creïble que la d’una petjada.
La pèrdua de la llibertat provoca la pèrdua de la pròpia identitat, és a dir passar a ser un expedient, un número, ... També la plataforma crea un estret cercle que simbolitza la captivitat imposada. Quan es retorna la llibertat sorgeix la diversitat que enriqueix el món simbolitzada en els colors d eles diverses petjades. Les dates que estan escrites són dates i quantitats rellevants del conflicte.
a
Artista: José Muñoz Martín (Gavà, 1973)
Material: Metall i pedra
Mides: 75 x 75 x 8 cm
3_ La gàbia (Árido)...
però no van morir del tot perquè en la memòria dels vius romanen les ànimes dels que se’n van anar.
Les pedres cremades representen als exterminats. La resta, en la part més petita, remeten als supervivents, morts en vida, sense esperança, persones que encara que sobrevisquin, mai podran oblidar la catàstrofe. En tots dos casos una reixa les apressa impedint qualsevol esperança d’alliberació.
a
Artista: José Antonio Alonso Fernández, (L’Hospitalet, 1973). López Glória Llebot (Barcelona, 1974)
Material: Acer inoxidable
Mides:
4 _ El rellotge
Les 24 hores del dia per a un pres del camp de Mauthausen.
Les 24 plaques mostren l’activitat del presos al llarg del dia dins dels camps de concentració. Dormir, formació, treballs amb pedres i menjar, sempre sota la vigilància dels guàrdies (àguiles bicèfales). Així es mostra la rutina tan definida i l’alienació que patien amb el pas del temps, simbolitzat en el gir de la plataforma.
Esboç de la peça “El rellotge”
a
Artista: Artur Jiménez (Rio de Janeiro, Brasil, 1954)
Material: Acer inoxidable i esmalt
Mides: 16 x 16 cm cada símbol
5 _ Símbols
Quan no es pot retrocedir, només ens ha de preocupar la millor manera de continuar cap endavant.
Cada pres portava cosit al costat esquerre de l’americana o del vestit un símbol (sobre el qual hi figurava una lletra que indicava la nacionalitat) que l’identificava (jueu, comunista, etc.) i una banda de teixit amb un número.
a
Artista: Ríos Vázquez, Carmen (Barcelona, 1961) 
Material: Ferro
Mides:
6 _ El tamboret de Mauthausen
Les ideologies que exclouen el respecte trenquen l’equilibri.
L’equilibri del tamboret està trencat per la falta d’una de les potes, que també reforça la inclinació de la superfície que sustenta.
a
Artista: Joan Sales (Barcelona, 1963)
Material: Acer inoxidable
Mides:
7_ Reflexió
El reflex ens inclou: podem ser víctimes i botxins.
En mirar-nos en aquest mirall som conscients d’allò què som i d’allò que l’ésser humà és capaç de fer.
Esboç de la peça “Reflexió”
a
Artista: Francesca Ahufinger Quifer (Barcelona, 1960)
Material: Ferro i vidre
Mides: 0,4 cm el diàmetre del forat de visió
8 _ Ull de Judes
Així anomenaven el petit foradet de la porta que tancava les cambres de gas, una petita finestra a la barbàrie, una mínima distància que separava vida i mort, una síntesi de l’horror.
a
Artista: Josefa Hernández Rodríguez (Granada, 1960)
Material: Acer inoxidable mat
Mides: 60 x 60 x 60 cm
9 _ Cubo
Viatge en el temps, captar el record.
a
Artista: Castillo Romero, Fernando(Granada, 1960)
Material: Acer inoxidable, vidre i paper
Mides: 45 x 45 x 10 cm
10 _ Fragilitat
Els materials emprats mostren la fragilitat de l’ésser humà
a
Artista: García, Jesús (Almeria, 1966)
Material: Acer inoxidable
Mides:
11 _ El final
La via com a camí cap a un nou retorn a un nou món.
La via del tren i el mapa del món manifesten la idea d’un viatge cap a un món millor, l’esperança de després de la guerra.
a
Artista: Morales, Manuel(Almeria, 1965)
Material: Acer inoxidable
Mides:
12 _ Maríoneta
Som titelles de nosaltres mateixos.
s
Artista: Marquez, Héctor (Barcelona, 1979
Material: Acer inoxidable
Mides: 90 x 71 x 33 cm
13 _ Cadira amb pedals
Desprès de la tempesta ve la calma. Apropeu-vos amb una actitud regeneradora i pedalegeu davant dels absurds de la humanitat. br> La plataforma permet la visió d’aquesta peça des de diferents punts de vista. També la intenció és que l’espectador tingui una actitud activa ja que, si pedaleja, sembla moure tota una estructura però que porta a un moviment absurd. Mitjançant aquest joc absurd crea una visió regeneradora davant la visió dramàtica.
linea
Barrio Centro
 
Barrio Ciudad Cooperativa
Homenatge a la dona treballadora
 
Barrio Marianao
 
Barrio Vinyets
 
Barrio Camps Blancs
 
Barrio Casablanca
linea
Actualización 24 May, 2021
 
a
Agradecimientos  
bibliotecas de Sant Boi de Llobregat
Arxiu historic Municipal de Sant Boi
Federacio Els Garrofers
Gegants de Sant Boi de Llobregat







 
 
linea